lauantai 27. huhtikuuta 2019

AT LAST (ALUMINIUM ICEBREAKER)

Johan lopulta saareen päästiin! Eilen, kun Hanelille soitin, niin hän ilmoitti, että on käynyt Kiukuanselällä kääntymässä, ja että kyllä Avokkaaseen pääsee.
  Mehän riemastuttiin, alettiin pakkamaan. Aamulla kasin nurkilla lähdettiin matkaan. Mikkelin Lidlissä käytiin täyttämässä loppukin auton takapaksissa ja takapenkillä olevasta tilasta.
  Puoli yksitoista oltiin Tainan ja Hanelin luona. Haneli oli jo purkanut teltan veneen päältä, ajanut Valmet-merkkisen traktorin (ei ihan uusinta vuosimallia, eikä vuosikymmentä, ei vuosisataa, eikä vuosituhatta) valmiiksi rannalle. Minä kiinnitin akun, tuupattiin vene vesille. Sehän hörähti ensi yrittämällä käyntiin.
  Haneli kertoi eilen käyneensä illemmala Avokkaassa asti. Sanoi, että Potinlahti on niin jäässä, että jättäkää auto tänne, lastatkaa tavarat veneeseen. Niin tehtiin. Melko täyteen tuli, vene.
  Sitten vielä juotiin Annin keittämät kahvit, ja eiku etteenpäin! Tältä näytti maisema Hanelin rannassa.

Paajalansalmi aukesi tällaisena.

Ojalan saaren luona jääpeitettä oli laajalti.

Pieklän kupeella oli Hanelin eilinen väylä näkyvissä.

Leppäniemen jälkeen näytti perävana tältä.

Ajomatka kesti hieman kauemmin, kuin kesällä; ei ollut hiki pinnassa viilettää! Vaikka olikin melkein hiki pinnassa, takkia ja kelluntatakkia kun päällä oli. Ei ollut Avokkaansalmikaan ihan jäälautoista vapaa, kun puolilta päivin perille päästiin. Nyt alkaa olla.
  Tuvassa oli 25 lämmintä! Piti heti sammuttaa ilppi, laittaa ovia auki. Iltapäivällä oli talon etupuolella mittarissa 26, takapuolella, varjossa 21. No, huomenna on vähän viileämpää.

Siinä ensin tavarat kärrättiin ylös, purettiin. Ei tarvinnut alkaa uuneja lämmittämään, joten rupesin nahuamaan vesiä päälle. Ensimmäinen kokeilu meni persiilleen: liitos vuoti kuin sanonko kenen mikä? Olin jäänyt painesäiliön liitos (se ainoa, mikä pitää kiinnittää) jotenkin löysäksi, vaikka oli putkitongeilla uhkatiukalle kiertävinäni. Ei muuta, kuin pumppu seis, hanasta paineet pois, liitos irti, uusi yritys. Jo vain, nyt toimi. Pesukone seuraavaksi. Poisto ja tulo kiinni, ohjelma käyntiin. Hip hei huraa! Kunnossa oli!

Sitten minä kantelin pikkukammarista aurinko- ja pihatuolien pehmusteet, aurinkovarjot, keinun pehmusteet, kaiken siellä talvehtineen piha-aittaan, Hilppa alkoi imuroimaan. Anna ja Iiris tulevat huomenna, ja yöpyvät pikkukammarissa. Helpompi niin, kun ovat kahdestaan. Saunatupa, Tiilikaisten valtakunta, tarvitsee vielä perusteellisen kevätsiivouksen.

Jossain välissä vähän purastiin. Hilppa jäi imuroimaan, minä lähdin tutkimaan, josko alumiinisella jäänsärkijällä pääsisi Potinlahden laituriin. Olisi saattanut päästäkin, mutta en viitsinyt väkisin mennä, lopetin jäänmurtamisen 50 metriä ennen rantaa. Perävanaa Potinlahdelta.

Jos ei jää ole huomiseksi pehmennyt, pitää Anna ja Iiris hakea jostain muualta. No, mahdollisuuksia on. Pitää vaikka Heguln kassa sopia Rupakon puoleisen rannan väli- ja lyhytaikaisesta käyttöoikeudesta.

Tämän kirjoitin pikaisesti henkeä vetäessäni. Nyt pitää keittää myöhästyneet päiväkahvit. Huomenna ajot jatkuvat Pappilan metsässä; pihan siistimistä, puitten kärräämistä, aamusta, kun on sopivan viileää. Duunia piisaa, äkistään ajateltuna junannusaattoon, sitten kahden päivän loma, ja työt jakuvat.

On muuten viidessä tunnissa hävinnyt jääkenttää! Ei enää näkynyt millään suunnalla jäätä, paitsi Potinlahdessa. Huomasin juuri, kun kävin ällistelemässä ohi ajavaa venettä Rupakosta päin tui, kirkolla kai meni. On niitä muitakin urhoollisia. Tai kaheleita.

Muuten, on täälläkin koivu hiirenkorvalla, vähät valkovuokot kukkivat, ja ainakin yksi rypäs lapinvuokkoja.