lauantai 8. heinäkuuta 2017

METAFORA ON SÄE, ALLEGORIA RUNO

  Olen tervasmänty.                               Se on metafora.

  Olen tervasmänty,
  sytyn kipinästä,
  palan soihtuna,
  kuolen kasaksi tuhkaa.                        Se on allegoria.

  Olen juuritervas.                                 Se on metafora.

  Olen latvatervas,
  olen myski,
  vieno mirhami,
  paras parfyymi,
  minä olen ylevä torni.                         Se on allegoria.

  Metafora on kielikuva eli trooppi. Tuo trooppi ei liene missään tekemisissä vaikkapa filantroopin, tai misantroopin, jos niikseen tulee, kanssa.

  Alla metafora:



  Allegoria on vertauskuvallinen esitystapa, jatkettu metafora.

Ja tässä allgoria:


  Rumppi ja Puuttini tapasivat eilen Hampurissa. Parivaljakko, joista voisi monenlaisia kielikuvia vääntää, mielikuvia olisi jo valmiina. Jääkööt vääntämättä. Ne paisuisivat kuitenkin allegorioiksi. Muut G20-maiden johtajat käsittelivät sillä aikaa ilmastonmuutosta. Trump ei siihen voinut osallistua, koska hän on jo kieltänyt ilmastonmuutoksen. Hänhän on hanakka kieltämään asioita, jotka eivät häntä miellytä, riippumatta todisteista. Trump on jäärä (metafora). Putinin puolestaan oli poissa ilmastonmuutosistunnosta siksi, ettei Trumpin olisi tarvinnut keskustella itsekseen. Oletettavasti Trump niinkin tekee, mutta tuskin mielellään julkisesti.
  Melkoinen mellakka oli Hampurissa. Mielensoitukset äityivät hulinaksi. Kun on paljon ihmisiä liikkeellä, tunteet pinnassa, motiivit erilaiset, voi pienikin tapahtuma johtaa peruuttamattomiin seuraamuksiin. Onneksi kaikkein vakavimmilta vältyttiin. Paljon poliiseja, paljon mieltään osoittaneita loukkaantui, Saksan ja Hampurin maine tuhraantui. Ja G20 Rumppeineen ja Puuttineineen, Ankeloineen, Emmaanuelineen, jatkaa kokoustaan.

  Minä olin eilen Hanelin hanslankarina erään mökin katolla. Piipun juuresta oli äitynyt vuotamaan. Peltikatto, pellitetty piippu. Päällisin puolin, silmämääräisesti arvioituna, näytti kaikki olevan kunnossa. Ei auttanut, kuin purkaa piipun pellitys. Jo vain, paljastui kohta, mistä vuoto on tapahtnut, joskaan ei sen aiheuttajaa. Me kierrettiin piipun tyvi huopakaistalla, tiivistettiin saumat, saatiin, nippa nappa, pellitys mahtumaan entisiin saumoihinsa. Jos vielä vuotaa, tarvitaan meitä etevämpiä remonttimiehiä.

  Eilen oli jo kesäisempi päivä. Ei kovin lämmin, mutta aurinkon näyttäytyessä kelvollinen. Katolla Kaupinsaaressa ihan hiki päässä. Nyt on tosi kaunis aamu.


  Koko viikonlopuksi on povattu kesäistä ilmaa. Päätin, että en, suunnitelmista poiketen, aloita yläpohjan eristämistä. Täällä suunnitelmat muuttuvat melko kerkeästi. Johtuu siitä, että täällä on mahdollista elää hetkessä tilanteen mukaan. Ja täällä ovat tekosyyt suunnitelmien muuttamiseen helposti löydettävissä. Esim. nyt päättelin, että mitä hittoa minä sinne ylös riennän; eihän kaikki tarvittava villa ole vielä edes paikalla. Olen tuuliviiri (metafora).
  Taidan pitää pari päivää kesälomaa. Tehdä, mitä mieleen juolahtaa. Jos ei juolahda, niin en tee. Sen kuitenkin teen, että raahaan esiin hetekan ja painepesurin. Sen teen, koska Hilpan mieleen juolahti pestä pari mattoa. Siinä mielessä juolahdus on puolusteltavissa, että odotusarvot mattojen  taivasalla kuivumisen onnistumiseen ovat korkealla.

  Saatatte kysyä, miksi tuo metafora/allegoria-aihe? Erittäin hyvä kysymys. Se vain tuli sydäyön hetkinä mieleeni. Siis se, että mitähän eroa käsitteillä oikein on. No, nyt tiedän, niin tekin. Tosin uskon, että olisitte sen tienneet ilman tätä lyhyttä johdatustakin.

  Kahvit on juotu. Radiosta tulee Onnensävel. Lähden valmistelemaan Hilpalle mattopesumestan. Olen peipponen, varhainen lintu, olen muurahainen ja juhta, olen Ellun kana (allgoria).

  PS. Onnensävelessä luettiin juuri toivotu: Onnea sille ja sille Lahdessa, joka täyttää 70 vuotta. Että silleen. Luulin Lahtea vanhemmaksi, kaupunkinakin jo yli 110-vuotiaaksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti