lauantai 11. kesäkuuta 2016

JALKAPALLOA VAI EI?

Eilen käytiin aamusta Mikkelissä, ihan cityssä asti. Lidl, Tokmanni, toriparkki, Minnan torikahvila (Mortin kanssa kahvin ajan rupateltiin), apteekki, huoltsikka, takaisin, siinä ohjelma.
  päivällä haettiin veneellä Hanelin luota yhdet paperit, sörnäytettiin kylille ostamaan kauppalapulta unohtunut riisi, sitten Leinosen sahalta hiekkalaatikkotavarat.
  Joni kärräili puita liiteriin, minä hohhailin, lohifileen savustin. Illalla saunottiin.

Kisat eilen alkuun vihelletiin. Olin henkisesti valmiina avausmatsia katselemaa. Mutta vartin pelin jälkeen töräytti puhelin "Sedät jaksaa heilua". Hanelihan se siellä. Kertoi, että jos muikkuja halutaan, niin Hiekkalahteen, ja sassiin. Rätti alkaa mennä järveen pika puolin.
  Jonin kanssa pidettiin seitsemän sekunnin neuvonpito; ei ku pilkkihaalaria esiin kaivamaan. Joni ei ollut nuotalla ennen käynytkään. Tuli sekin epäkohta korjattua.

Näkymä nuottarannalta oli hermoja lepuuttava

Oli tyyntä, vain muutamia itikoita, riittävästi vaatetta yllä. Mikäs oli ollessa. Kalaakin tuli sopivasti. Muikkuja varmaan reilu 20 kiloa, pari siikaa, pari keskipannun ahventa ja harvemmin nuottaan eksyviä haukia kaksi. Isompi oli yli kolmikiloinen. Ilmankos nuotan sisällä kävi melkoinen värinä, kun perät rantaa lähestyivät. Luultiin, että nyt on enemmänkin mujeita, mutta hauenperhanat ne siellä saivat sutinaa aikaan.

Kahden jälkeen yöllä pääsin pötkölleen, joten vasta puoli seitsemän ylös kahvinkeittoon. Ja Iiriksen hiekkalaatikon kimppuun. Sora tontilla oli kiven alla, mutta saatiin siihen sen verran seulottua, että tyttö pääsi iltapäivällä tyypit ottamaan.

Päivällä syötiin paist'muikut. Päätettiin, että en savusta, kun eilen lohta vasta haikutettiin. Hyviä oli mujeet. Kyllä maistuivat Iiriksellekin. Pyrstöstä kiinni, ja ääntä kohti. Tolkun tyttö, mitäs noita tuon kokosia kaloja ruotimaan!

On tässä kaikenlaista puuhailtu. Tuli vielä yksi kirjallinen homma tehtäväksi. Sitä olen aika-ajoin rustaillut. Ei tullut edes perräisiä tempastua; naputtelin muiden nukkuessa kuivaa asiakirjaa. Nyt alkaa olla voiton puolella tuokin. Päätinkin, että aloitan puolentoista päivän loman. En enää tänään, enkä varsin huomenna, puuttaudu mihinkään työlle haiskahtavaan.
  Nyt kirjoitan, minkä kirjoitan. Takanani pelaavat Albania ja Sveitsi otteluaan. Sveitsi meni heti kohta johtoon kulmapotkusta.
  Illalla taas saunotaan. Wales-Slovakia-matsia sivusilmällä seuraillaan. Illan lopuksi Englanti-Venäjä kiinnostaa enemmän. Jos ei ala uni painaa. Tai jos ei Haneli taas soita, johonkin kuhauisteluun pyydä. Vaikka enpä usko pyytävän. Eiköhän velj'-pojalla jääneet yöunet meikäläistäkin vähemmälle. Sinne ne jäi nuotan verkoista muikkuja pois raksimaan, kun me Jonin kanssa poistuttiin apajalta.

Kohta puoliajan palloa pelanneet. 1-0 näkyy olevan. Albanialle tuli yksi ulosajokin. Voi olla peli siinä. Tai onko?
 Taidan lopettaa tähän, ryhtyä sitä lomaa viettämään. Joni nyt saunamajurin virankin on ominut, joten jalkapallon pariin.