perjantai 15. huhtikuuta 2016

KAIKELLA ON AIKANSA

  Ennen oli kaikki kestävää ja ikuista.

  Kun olin lapsonen, oli raappahousut, töppöset ja tervatut sukset rotanluokuilla. Ei uskottu parempia tulevan.

  Kun olin poikanen, oli sähkövalo, lypsykone ja Ferguson-traktori. Ei sen hienompaa odotettu.

  Kun olin esiteinari, oli Jamesfarkut, tennarit ja kaksi tv-kanavaa. Mitään muuta ei uskottu tarvittavan.

  Kun olin teinipoika, oli  the Beatles, pikku-Höfner ja teryleenihousut. Hienompaa ei uskaltanut toivoakkaan.

  Kun olin parikymppinen, oli pompannappi (Fiat 600), Gartengesaeltung Jakob Simmons ja Roth Händle. Mitä lisää nuori mies tarvitsee?

  Kun olin kolmikymppinen oli perhe, Rakennuskunta Haka ja asunto. Elämän perusta kunnossa.

  Kun olin nelikymppinen, oli lama, Kevo ja VHS-nauhuri. Ensimmäistä ei kaivattu, toinen hieno kokemus, kolmas upeista upein.

  Kun olin viisikymppinen, oli kotitietokone, Alfa Romeo 166 2,5 L V6  ja 9.11.01. Opettelua, ajonautintoa ja surkeeta.

  Kun olin kuusikymppinen, oli taulu-tv, Hyundai ja Nokia E 75. Tekniikka ei siitä voinut juuri edetä?

  Kun olen (pian) kuusvitonen, on porvarihallitus, eläke ja Iiris. Ilman ensimmäistä tulisi toimeen, ilman toista hädin tuskin, ilman kolmatta ei laisinkaan.

  Kun olen seitenkymppinen?, on punamultahallitus, loiva nousukausi ja ääri-islamistinen sota jatkuu.

  Kun olen seitenvitonen??, on itseohjautuva auto, Helsinki-Tallinna-tunneli ja ensimmäinen asutettu tukikohta kuussa.

  Kun olen kasikymppinen???, on Euroopan liittovaltio, Suomen kuvernööri Li Andersson ja ensimmäinen retkikunta Europassa (Jupiterin kuu).

  Kun olen kasivitonen????, on  Pan-North-America-liittovaltio (Kanada, USA, Kuuba ja Meksiko), Marsin 1. siirtokunta perustettu ja Googlen vuositulos ylittää Euroopan bruttokansantuotteen.

  Kun olen ysikymppinen?????, on robottien määrä ylittänyt ihmisten määrän, valtavan avaruusaseman rakentaminen kieroradalle alkanut ja Lapissa kasvaa päärynäpuita.

  Kun olen ysivitonen??????, nanoteknologian avulla rakennetut "avaruushissit" kuljettavat kiihtyvällä vauhdilla rakennustarpeita yhä uusille avaruusasemille, aurinkovoiteiden suojakertoimet ylittävät 200:n rajan ja Hollanti sekä lukuisia saarivaltioita on jäänyt meren alle.

  Kun olen satavuotias???????, kuusta rahdataan mineraaleja kymmenillä rahtialuksilla avaruusasemien rakennustarpeiksi, lähiavaruudessa asuu vakituisesti 320 000 ihmistä ja määrä kaksinkertaistuu aina viidessä vuodessa.

  Jos olisin sataviiskymppinen, näkisin satojen itsenäisten avaruusasemien miljooninen asukkaineen, mittavine viljelyksineen, suuntaavan kohti Valaan tähdistöä ja Tau Ceti'a, tähystäisin omasta tukikohdastani mereen liittynyttä Saimaata ja etsisin havaintoja pallolla vielä olevista, sitkeistäkin sitkeimmistä koostuvista ryhmistä kalastamassa valtavissa merissä ja metsästämässä vuoristoissa,

  Jos olisin kaksisataaviiskymppinen, näkisin valonnopeuden kymmenesosan nopeudella matkanneiden tukikohtien jarruttavan vauhtiaan lähestyessään Tau Ceti'n aurinkokuntaa.

 Jos olisin kolmestaavuotias, niin......

 No, ei paljasteta vielä. Juttu on sitä paitsi vasta jalostumassa uomiinsa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti