torstai 6. syyskuuta 2012

SÄÄSTÄMINEN ON HELPPOA!

Kun seuraa mainontaa, huomaa, kuin helppoa on säästäminen; osta nyt se ja se automalli, niin säästät 3000 €, tai kun ostat tällä viikolla tämän sohvakaluston, säästät 300 €, tai kun hankit kampanjastamme kodin elektroniikkaa vähintään 500 €:lla, säästät 100 €. Siis päivässä oliisi vaivatonta säästää vaikkapa 3 400 €. Mutta kun kyseiset "säästökaupat" on suorittanut, niin onko joku pannut tilille 3 400? No ei tietysti ole. Mutta kauppias, joka on laskenut alennuksen sikakorkeasta "suositushinnasta" on saanut kaupoista kunnon katteen.
Mainonnan nyt tultua puheeksi, puutun vielä toiseen asiaan. Usein esitteissä ja mainoksissa esiintyvään jopa-sanaan tulee suhtautua enemmän kuin kriittisesti. Jopa-arvot tarkoittavat sitä, että ne toteutuvat optimiolosuhteissa optimitaidolla käytettyinä. Esim. autojen ilmoitetut polttoaineenkulutukset toteutuvat ihanteellisissa oloissa ammattitaitoisen testikuskin toimesta, tai ne ovat teoreettisia laskennallisia lukuja. Eihän normaalikuski normaaliliikenteessä pääse lähellekkään ilmoitettuja arvoja.
Samoin karsastan ilmaisua "hinnat alkaen". Sehan tarkoittaa mahdollisimman riisutta versiota, joka nippa nappa toimii. Jos tuotteeseen haluaa pikkaisenkin ekstraa, silloin rupeaa maksamaa. Omakohtainen esimerkki: Alempaa keskikokoa oleva henkilöauto (kohta 3 v. sitten). Hinnat alkaen 17 000€. Lopulta auto haluamillani varusteilla ja hieman peinintä versiota tehokkaammalla moottorilla karvan yli 21 000.
Mutta elämme mainosten maailmassa., siihen on sopeuduttava. Onneksi vielä kuitenkin on kyse ihmisen omista valinnoista. Lehtien mainoksia ei ole pakko lukea. Kaupallisten tv- tai radiokanavien ohjelmia ei ole pakko katsoa tai kuunnella (mielestäni on katsojan aliarvioimista ja -arvostamista, kun 30 min. ohjolmasta on 12 min. mainoksia). Jostakinhan näiden kanavien on rahansa kiskottava, sen ymmärrän, mutta onneksi on YLE.
Savolaista maanviljelyä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti