Minä en tiennyt, itkeäkö, vai nauraa. Kysäisin: "mikäs nyt sitten?"
"No siinä on murtuma, maalipinnassa. Parempi se on, kuin edellisellä kerralla, mutta ei täysin moitteeton" kertoi mies.
"Mikäs nyt on syynä?", utelin.
"Maalari sanoi, että pinta oli aivan kunnosaa, kun auto heiltä lähti. Epäili, että lämpötilan vaihtelu on pinnan rikkonut, ja että vika on lakassa", selvitti vastapeluri kuulosten nololta.
"Entäs nyt?", kysyin.
"Maalari sanoi, että anna auto asiakkaalle. Hän tilaa uuden lokasuojan, maalaa sen, ilmoittaa, kun se on tehty. Maalausliike oli sitä mieltä, että tulee heille halvemmksi tilata uusi, kuin hioa koko lokasuoja pintoja myöten. Eikä kyseessä ollutta lakkaa heidän liikkeensä enää jatkossa tule käyttämään", selvitti mies. "Hieman ihmettelin, koska tuo maalari on aurinkoakin tarkempi jälkensä suhteen. Uskon kyllä, että auto oli moitteeton, kun se sieltä lähti", jatkoi hän. "Ja ensimmäinen kerta, kun maalausliike omaehtoisesti esittää uuden osan tilaamista. Kai he saavat lakan valmistajalta korvauksia?"
No, minä sörnäytin sijaisautolla omaani hakemaan. Hyundai oli pihalla pestynä. Menin ällistelemään lokasuojaa. En minä mitään huomannut. Korjaamon nokka tuli minut huomattuaan ulos. Hän näytti virheen, jota ei päivänvalossa meinannut silmäni erottaa. Ehkä metrisen taskulampun valokeilan tietyssä kulmassa olisi vian tuonut selvästi esiin? Vaan harvoin kukaan kulkee metrinen taskulamppu perstaskussa autoja syynäilemässä. Kontrolli eräällä työmaallani tosin kulki, mutta hän ei syynäillyt autoja, vaan seinien suoruutta. Nyt poikkesi fokuksesta. Sovittiin, että kun maalaamo toimittaa uuden siiven, hän soittaa, niin sovitaan, koska se vaihdetaan. Muutama tunti siinä kuluu, kuulemma. Saan siksi aikaa taas auton käyttööni.
Vaikka tämä lokasuojatarina surulliselta kuulostaa, on siinä mukavampikin puolensa. Ilmiselvästi ei kyseinen peltikorjaamo, eikä sen käyttämä automaalaamo myöskään, yritä kusettaa asiakasta tyyliin "annetaan olla, eise mitään huomaa!" Kiitokset ja "rispektiä" heille siitä.
Vielä lyhyt kertaus lokasuojatarinasta. Alkukesästä Schenkerin kuski teloi siihen lommon pumppukärryn aisalla purkaessaan tilaamiani ovia Potinlahdessa. Auto korjattiin kuljetusliikkeen piikkin. Kaikki meni hyvin, jälki oli moitteetinta.
Reilu kuukausi sitten minä kolhin itse saman siiven Trion parkkihallissa pilariin. Se korjattiin kaskon piikkiin. Mutta maalauskohdassa näkyi seittikuvio. Auto otettiin pari viikon kuluttua uudelleen työn alle, edellä kerrotuin seurauksin.
Onko tarina nyt lopuillaan? Tuon kyseisen lokasuojan kohdalla näin uskon. Mutta isommassa kuvassa (alan oppia poliittista jargonia) saattaa vielä tulla yllätyksiä.
Sellaiset ovat olosuhteet nyt. Kello on ylittänyt viiden rajapyykin. Minä kirjoitan, kun neljän jälkeen ei enää tullut uni silmään. Kohta pitää löydä piste. Se viimeinen tähän juttuun. Alkaa olla aika suihkun, kahvinkeiton, pakkailun, matkaan lähdön. Nollassa näyttää olevan mittari. Katu on märkä, hieman räntää siellä täällä. Tuskin liukasta, ainakaan alkumatkasta. Ja onhan talvikummit alla. Eli avanti, eli vorwärts, mutta tietyllä asenteella. Ei haluta hankkia pelti- ja maalaushenkilöille uusia töitä, hätäkeskuksille vielä vähemmän. Mitä kaikkea auton kanssa tapahtuisikaan, jos enemmässä määrin maalaamista tarvittaisiin? Kauhulla ajattelen. Ja kuinka suuren reparoinnin me Hilpan kanssa kestämme. Autoon voi aina tilata uusia osia, ihmiseen rajallisesti. Joten: ei kieli poskella, vaan terhakasti keskellä kitaa, matkaan lähdetään.
Isommin en en enää ehdi, enkä viitsi, uutisvirtaa kommentoida. Sen verran kuitenkin, että hallitus on vetämässä lakiedotuksensa takaisin. Mutta tietyin ehdoin, kuinkas muuten? Ettei ole ketuhäntää kainalossa. Uuden ehdotuksen kanssa, meinaan. No, kyllä työntekijäjärjestöjen nokkamiehet tietävät, mitä tekevät. Paitsi ehkä ei Fjäder.
Tuolla ollaan päivemmällä:
PS. Matkalla haetaan Hanelilta hirvisoppatarpeet ja -paisti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti