torstai 15. tammikuuta 2015

ITSEANALYYSI

Nyt on tullut itseanalyysin aika. Olkoon se ensimmäinen toivottavasti pitkässä, mutta ei näin pitkän aikajänteen käsittävässä jatkumossa. Tutkiskelen nyt suhtautumistani ja suhdettani muutamiin käsitteisiin, ja sitä, kuinka ne ovat muuttuneet vuodesta 1975 vuoteen 2015, siis 40:n vuoden aikana.

MUSIIKKI
1975 kuuntelin mm. Neil Youngia, Stephen Stillsia, Bob Dylania, Van Morrisonia, John Lennonia, Leonard Cohenia, Joni Mitchellia, Pink Floydia, James Tayloria, Carole Kingia sekä juuri tietoisuuteen ponnahtanutta Bruce Bringsteenia.
2015 kuuntelen mm. Neil Youngia, Stephen Stillsia, Bob Dylania, Van Morrisonia, John Lennonia, Hectoria, Tuomari Nurmiota,  Ry Cooderia, John Hiattia, Peter Gabrielia ja Jack Whitea.

URHEILU
1975 olin kiinnostunut kaikesta mahdollisesta urheilusta aina saappaanheiton piirikunnallista Pakistanin hevospoolon kakkosdivisoonaan asti. Toki jalkapallo ykkösenä, sitten jääkiekko, yleisurheilu ja pohjoismaiset lajit talviurheilussa.
2015 minua kiinnostaa oikeastaan vain jalkapallon mm- ja em-kisat, sekä jääkiekko olympialaisissa. Saatan muutakin tv.sta seurata, mutta ne eivät sanele aikataulujani, eivät vie yöuniani, eivät herätä aamuyöllä katsomaan.

POLITIIKKA
1975 olin vasemmistolaisesti ajatteleva asioista melko lailla tietämätön epäpoliittinen henkilö.
2015 olen vasemmistolaisesti ajatteleva, asioista melko lailla tietämätön epäpoliittistakin epäpoliittisempi henkilö.

ELOLOGIA JA LUONNONSUOJELU
1975 käsitteet olivat minulle tuntemattomia ja kaukaisia. Pakko tunnustaa, että silloin tuli tietämättömyyden, niin oman kuin yleisenkin, vuoksi tehtyä anteeksiantamattomiakin tekoja.
2015 nuo käsitteet ovat minulle erittäin tärkeitä, ja yritä niiden suhteen toimia oikein ja enemmän, kuin lainsäädäntö, käytäntö ja hyvä tapa vaatii.

RASISMI JA SUVAITSEVAISUUS
1975 rasismi oli vielä jotenkin etäinen kaiku natsi-ajalta. Suvaitsevainen olin, sen ajan normit huomioiden, varmasti keskimääräistä enemmän.
2015 minulle on itsestään selvää, mitä mitä rasismi, muukalaisviha, omaan napaan tuijottaminen ja suvaitsemattomuus merkitsevät. Olen niille vihainen ja äreä kuin rakkikoira.

KULTTUURI
1975 kulttuuri oli minulle hieman vieras käsite. Oikeastaan ainoat kulttuurin alalle viittaavat aktiviteettini kohdistuivat kirjallisuuteen ja musiikkiin.
2015 kulttuuri on minulle yhä kirjallisuutta ja musiikkia, ryyditettynä ripauksella teatteria, elokuvaa,  kuvataidetta ja valokuvataidetta. Oopperassa en ole konsaan käynyt, mutta ei ole hiijen vissi, enkö joskus kävisi. Sen voin kuitenkin taata, että ensikosketus ei ole Richard Wagnerin "Niebelungin sormus", minkä kokonaiskesto on 15 tuntia, olkoonkin eri jaksoissa.

RAUHA
1975 hippiaatteen alulle panema rauhan ajatus oli saanut minussa vankan jalansijan.
2015 rauha on minulle ehkäpä se tärkein mahdollinen asia, läheisten ohella, tietty.

RAHA
1975 raha merkitsi minulle jonkinlaista toimeentuloa.
2015 raha merkitsee minulle jonkinlaista toimeentuloa. En ole koskaan kaksin käsin, edes yksikätisesti mammonaa pyrkinyt haalimaan. Lottoan toki pienellä summalla viikoittain. Eihän sitä tiedä, miten mies voisi muuttua?

YSTÄVYYS
1975 ystävyys oli minulle tärkeää. Oli monia hyviä ystäviä, kontaktit tiheitä, hauskanpito heidän kanssaan tärkeää.
2015 ystävyys on yhä tärkeää, mutta ystävien määrä siinä mielessä, että tavataan usein, pidetään hauskaa, on supistunut aika harvaksi.

ONNI
1975 onni oli minulle hauskanpitoa, läträämistä, liian vähän perheen kanssa ajan viettoa, valitettavasti.
2015 onni on minulle vakautta, turvallisuutta, seesteisyyttä, isoisyyttä.

SUMMA SUMMARUM
Mitä on tapahtunut 40:ssä vuodessa? Jos rehellinen olen, ei hirveän paljon mitään. Ja mikäli minulta kysytää, vaikka maailma ja elämä onkin mennyt hurjemmaksi ja kurjemmaksi, omalla kohdallani on tapahtunut edistymistä. 

Vasemmalla Peppe 15.1.2015 ja oikealla Peppe 1975 vertailevat kulunutta aikaa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti