Jotkut ystävistäni ovat lärvikirjassa julkaisseet omia
listojaan kymmenestä parhaasta levystä tai kirjasta. Erittäin vaikea tehtävä,
mutta uskaltaudun nyt tällä forumilla esittämään omat suosikkini.
Ensin kirjat. Luettelen ne sattumanvaraisessa
järjestyksessä, paremmuus on likipitäen mahdotonta sisäistää.
Isaac Asimov: Itse jumalat
Miguel de Cervantes: Don Quiote
Arthur C. Clarke: Lapsuuden loppu
Mika Waltari: Sinuhe egyptiläinen
Nick
Hornby: Poika
Fred Hoyle:
Musta pilvi
Arkadi & Boris Strugatski: Stalker
James Lee Burke: Syvän etelän blues
Carl Hiaasen: Koirankuria
Kari Hotakainen: Klassikko
Huh, huh, vaikeeta on. Itse asiassa tekijät olivat suhtalaisen
helppoja, teokset hankalampia. Asimovilta olisi voinut valita Säätiö-sarjan, jonkun
Robotit-sarjan osista, Avaruuden merivirrat, etc. Clarkelta
2001-avaruusseikkailu, tai vaikkapa Paratiisin suihkulähteet. James Lee Burken
kaikki Dave Robicheaux-kirjat ovat dekkareiden aatelia. Klassikoitakin olen
lukenut pinon jos toisenkin, mutta rehellisesti sanottuna listalleni ei
mahtunut, kuin tuo yksi. Tarkkaavainen
lukija tietysti havaitsee, että scifi’a on mukana peräti neljä, vetäkää siitä
johtopäätöksiä. Jääköön spekulointi
tähän, lista on, ja pysyy.
Sitten musiikin pariin. Tehtävä ei ainakaan helpotu. Taas
mielivaltainen järjestys.
Neil Young: After the Goldrush
Neil Young:
Ragged Glory
Jimi
Hendrix: Electric Ladyland
Cream:
Disraeli Gears
Van Morrison:
Astral Weeks
Frank
Zappa: Roxy & Elswhere
Stephen
Stills: Manassas
Leonard
Cohen: The Future
Tuomari
Nurmio: Kohdusta hautaan
Bruce
Springsteen: Born to Run
Taisi tulla melko banaali dinosauruslista. Samat sanat, kuin
kirjojen kohdalla; albumit vaikeampia kuin tekijät. Tämä joukko saattais olla
toisena aikana, toisessa paikassa kovinkin erilainen. Mutta: Acta est fabula –
plaudite!
Ps. 9:30 hammaslääkäri. Jos listaan hammaslääkärillä käynnin
plus-puolia, niin ainakin nenäkarvat tulee saksittua ennen visiittiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti