torstai 27. helmikuuta 2014

MUISTOJA KEVOLTA 2 (itsenäinen jatko-osa)

Veret seisauttava kommenttivyöry (neljä tavanomaisen nollan asemesta) innoitti jatkamaan Kevomuisteloita.
Kertoisinko tarinan siitä (nimen olen valitettavasti unohtanut) viinahöyryissään pahapäisestä (kuten alkuperäiskansojen edustajat valitettavan usein ovat) miehestä? Utsjoellahan ei poliisia ollut, mutta tullilaitosta, eli tullimiehiä käytettiin tarpeen vaatiessa apuna. No, kerran tarinan päähenkilön taas ruvetessa riehumaan, paikalle hälytetetyt tullimiehet veivät hänet ”putkaa”, jättivät susikoiran vielä vartioimaan. Seuraavana aamuna paikalle tultuaan, havaitsivat tullivirkailijat miehen keplotelleen itsensä ulos. Eikä siinä kaikki; hän oli vienyt koiran mukanaan.
Vai turinoisinko siitä, kuinka pääsiäisenä 1992 olimme Hilpan kanssa Kevonsuussa. Asuimme vanhassa mökissä. Eräänä päivänä alkoi jostai kuulua armotonta kiroilua, liekihtivää lointelua. Minä katsomaa; no, sehän oli Kyrön Kari-Pekka. Oli tullut isänsä mökillä käymään, ja kelkka oli uponnut puolitoistametriseen hankeen, ei liikkunut eteen, ei taakse. Minä apuun, saatiinhan laite pelastettua. Kari-Pekka tuli sittemin kuuluisaksi muustakin, kuin kiroilutaidostaan.
Vai kertoisinko Sulo Sammeli Saijets’ista? Sulo oli Utsjoen Energian asentaja, ja hän kävi välillä tuuramassa vakisähkäri Jounia (siinä vasta oli mukava kaveri, siis Jouni, vaikka ei Sulo Sammelissakaan vikaa ollut). Kun kahvi- ja ruokapausseilla Sulo Sammelin jutustelua kuunteli, tuli mieleen, että hänellä ei ollut tekemätöntä paikkaa! Hänen habituksesna oli siinä nelivitonen, mutta kun myöhemmin ynnäilimme Sulon tekemisiä yhteen, saimme hänen iäkseen reilusti yli sata vuotta.
Vai kertoisinko ensimmäisestä Tenon lohensoutureissustani? Olin veneessä Nordbergin Auliksen, paikallisen mainion miehen, kanssa, Haneli jonkun toisen paatissa. Kun sitten yön tunteina alkoi vilu kapajamaan, opetti Aulis minua: ”Tenolla on kahdenlaisia kesiä, yhden villapaidan ja kahden villapaidan. Nyt on kahden villapaidan kesä”.
HANELI TENOLLA
Tahikka kertoisinko siitä paikallisesta hemmosta (nimi hukassa, valitan). Kalastuksenvalvojat olivat jokea pitkin kulkiessaan tavanneet miehen rannalla lohta väsyttämässä pitkälti syyskuun puolen välin jälkeen, kuturauhoituksen aikana. Kun valvojat rantautuivat kysymään, mitä jäbä duunaa, huusi uuras kalastaja: ”Sanokaa mitä sanotte, mutta elokuussa se tarttui!”
HANELI PERKAA
Jospa sittenkin kertoisin siitä, että 90-luvun alkupuolelle ei pitäjässä ollut Alkoa, vielä mitä! Kunnassa, joka viimeisenä Suomessa vapautti keskioluen, joskus viime vuosituhannen lopulla, muistaakseni. Nythän viinakauppakin löytyy, Nuorgamista, saattaa norjalaisetkin käyttää? Kuitenkin silloin sai tuotteita linja-autokuljetuksena tilaamalla edellisenä päivänä Ivalosta. Ei ollut vaikeaa tunnistaa lähetystä noutamaan meneviä pikisilmiä kylän raitilla, sen verran tehdyn huoletonta mutta salakähmäistä ja yli olan vilkuilevaa heidän käytöksensä oli. Jälkikaneettina mainittakoon, että oluen vapautuminen oli niin kova paikka kunnan terveyskeskuslääkärille, että hän lähti Norjan puolelle töihin, eikä Utsjoella ole tietääkseni sen koommin ollut vakituista lääkäriä.
BOBCAT DUUNAA TIETÄ
Mutta minähän kerroin jo noista kaikista! Siispä selvitänkin Vuogujärven tarinan. Sujalan Eero, kalastaja ja riekostaja, oli saanut luvan rakentaa kalamaja Vuogujärvelle, keskelle luonnonpuistoa. Erikoismääräyksenä mm. turvekatto, jotta se ei erottisi ilmastakaan. Eero oli sinne jostain puretun hirsikehikon kuljettanut, ja pyysi meitä sitä pystyttämään vastapalveluna hänen rakennustarpeiden kuljetuksistaan. Mehän suostuimme. Matkaan lähdettiin eräänä aamuna Eeron Imatran Voimalta ostamalla Volvo-maastoajoneuvolla. Matka oli parisenkymmetä kilometriä, ja se kesti, 1 renkaanvaihto mukaan lukien 2 ja puoli tuntia, mistä voitte päätellä Vuogujärvi-highwayn kunnon. Renkaanvaihdon ajaksi oli joku auton ovista jäänyt auki, ja kun jatkoimme matkaa, olivat ikkunat niin mustanaan mäkäräisiä, ettei ulos nähnyt. Iltapäivällä pääsimme pystytyksen alkamaan, valmis kehikko oli niihin aikoihin, kun etelän miehet, ja naiset kans,  heräilee aamukahvin keittoon. Mikä oli yötöitä tehdä, kun aurinko ei viitsinyt taivaanrannan taa mennä. Ikimuistoinen reissu.
UUSI JOKIVENE; HANELI JA ANNA
Taidan sitten lopuksi perehdyttää teitä Renault-parvekkeeseen. Siinä vaiheessa, kun Kevonsuu oli vielä kuvina paperilla, tuli Olli luvanneeksi, että kun yläkertaan tuleva parveke olisi valmis, siellä nautittaisiin lasilliset mustaa Renaultia. Niinpä me Hanelin kanssa 1992 kesällä, heti, kun oltiin saatu vähän lattioita kulkureiteille, tehä näpättiin parveke valmiiksi. Kun Olli sitten meitä muita myöhemmin etelästä paikalle saapui, me parvekkeelta huutelemaan: ”Missä on Renault, missä on Renault?!?! Eihän enolla konjamiinit mukana olleet, ei ollut osannut varautua. Sen päivän hän jaksoi naukumistamme kuunnella, seuraavana liukeni vähin äänin nektria Ivalosta (yli 300 kilsaa hin und zuruck) noutamaan. Niipä sinä iltana nautittiin ensimmäiset parveke-renaultit. Sittemmin Olli hankki parvekkeen oveen hienon kyltin  ”RENAULT-PARVEKE”.
ENSIMMÄISET RENAULTIT

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti