keskiviikko 25. joulukuuta 2013

TILASTOA JOULUISTA

Tapsan aamuun ollaan tätä joulua päästy, tuulessa ja vesisateessa kinkkua sulattelemassa käyty. Vuodet ei ole veljiä keskenään, eipä ei.
Olen tallustellut joulun aikaan paukkupakkasessa, reilusti plussalla, lumisateessa, tuiskussa, räntäröypyssä, jäätävässä viimassa, kaatosateessa, tihkussa.
Olen syönyt silliä, lohta, silakkaa, taimenta, siikaa, kapakalaa. Kalkkunaa, sikaa, pateeta, pippurirullaa, hirvenpääsylttyä, hanhenmaksaa. Konvehteja, mandariinejä, pähkinöitä, rusinoita, ranskalaisia pastilleja, manteleita, marmelaadia, mozartkuulia, punaisia omenoita, viikunoita, kastanjoita, marsipaania.
Olen juonut olutta, vissyä, vettä, maitoa, viiniä, kossua, glögiä, kotikaljaa, konjakkia, kahvia. Jouluista juovuksissa olen ollut vain kerran, 70-luvun alussa Avokkaassa vietetyn (mairitteleva tilastotieto kohdallani).
Olen hakenut kuusen tai katajan metsästä, omasta tai vieraasta, kaikki luvallisia, kuusen torilta, pihtakuusen Hong Kongista, muovikuusen Etolasta,  koristellut ne kaikki.
Olen vienyt hevosille levänkantoja, linnuille lyhteitä, koirille puruluita, ihmisille lahjoja, toisille kukkia.
Olen saanut lahjoja, kirjoja, villasukkia, leluja, levyjä, tarpeellista, turhanpäiväistä, tärkeää, typerää.
Olen sytyttänyt kymmeniä hautakynttilöitä, satoja joulukynttilöitä, lukuisia sähkökynttilöitä, erinäisiä tupakkeja, moniaita piipullisia.
Olen käynyt joulun tietämissä Avokkaassa veneellä, autolla, kävellen, luistellen, lumikengillä, potkurilla, moottorikelkalla. En kuitenkaan lentämällä enkä junalla.
Olen käynyt joulukalaa etsimässä avovedestä, jään alta, kauppahallista, marketista, saanut haukia, taimenia, siikoja, säynäitä, lahnoja, matikoita, graavikalaa, kylmäsavua.
Kaikki jouluni, kahta lukuun ottamatta, olen äplistellyt kotonani, missä se milloinkin on ollutkaan. Em. Avokas-joulu sekä Saksassa viettämäni Weinachten ovat poikkeuksia.
Joulumuistoni ovat iloisia, rauhallisia, kylläisiä, sopuisia, kullattuja. Niistä olen kiitollinen.

Hyvää loppuvuotta


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti