maanantai 31. joulukuuta 2012

SANOJA JA SANOITTAJIA

Niin verbaalisesti lahjakkaita kuin Juice ja Vexi Salmi ovatkin, en arvosta heitä laulun sanoittajina kovinkaan korkealle. Hehän osaavat riimittää sanat ja lauseet mestarillisesti, mutta missä on sanoma?
Mielestäni (huom. tekijän oma mielipide!) meillä on kolme sanoittajaa, joilla on jotain muutakin mielessä kuin menestys. Hehän ovat tietysti jo edesmennyt Veikko Lavi, vielä vaikuttvat Tuomari Nurmio sekä Heikki Harma. Vaikka sanat osaa loistokkaasti viedä eteenpäin, voi se olla tyhjää helinää. Kai tuo musiikki on minulle rakas, vaikka ei lahjoja siihen ole luotu. Yhä muistan pian 50 v. sitten tapahtuneet asiat. Lasse on kuollut, Boogi on kuollut, Ruikku ja minä vielä sitkoillaan. Lasse oli virtuoosi, Boogi loistava muusikko, Ruikku lahjakas jammaaja, minä en mitään. Rytmitaju ja nopea oppiminen oli se, mikä minua kuljetti eteenpäin. Nyt, kun olen Niilon muistelmia lukenut, on asia tullut erittäin selväksi: kun on lahjakas, niin on lahjakas. Niilon aktiviteetit suuntautuvat monille eri tahoille.  Lähinnä vertauskuvaa hakee Spedestä. paitsi että hänen musiikillinen lahjakkuutensa oli hieman vajavainen. 61-vuotiaanakin nauttii musiikista. Ehkä olen jälkeen jäänyt, mutta kun alkaa pitää klassisesta, taitaa olla aika hellittää. Oivallisia Uusia Vuosia kaikille!

                                             

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti