Koska ihmisen kyky vaikuttaa säätilaan, siis lyhyellä
aikavälillä, on rajallinen, on tyydyttävä siihen, mitä annetaan. Ken ei Jussina
palella halua, pysyköön sisällä, ottakoon äkkilähdön, tai pukeutukoon
asianmukaisesti. Minä kuulun tietysti jälkimmäisenä mainittuun joukkoon. Joka tapauksessa eilisen +2:n ja +8:n välillä keikkunut, tämän aamun
nollalämpötilan kautta vauhtia ottanut ilmanala on ilmeisesti menossa
junannuksen huikeisiin + 15 asteen päivälämpötiloihin. Sateita ei kuitenkaan
lupeissa, illaksi nuttua niskaa, ja kyllä kokko lämmittää!
Huomenna siis
startti n. klo. 17 ruuhkaiselle väylälle. Aikaa saattaa tuhrautua tuplasti
normaaliin, sillä eiväthän autoilijanperkeleet ole oppineet ohituskaistakäyttäytymistä.
Kun autoja on baanalla riittävästi, moottoritiellä tapahtuu poikkeuksetta, että
ohituskaista liikkuu oikeaa kaistaa hitaammin. Sehän johtuu siitä, että
ohituskaistalle änkeydytään olemattomiin väleihin aiheuttaen arvaamattomia
heijastusvaikutuksia, ja siitä, kun joku lippahattupäinen eläkegubbe (minäkin
paras sanomaan!) ohittaa kahdeksaakymppiä ajavaa rekkaa hitaasti, mutta
erittäin varmasti, yhdeksänkympin nopeudella. Onhan kaikilla toki oikeus
hitaampi ajoneuvo ohittaa, mutta voisi sitä kai painaa oikeanpuoleista läpykkää
karvan alemmaksi. Moottoriliikennetiellä taas kiireiset herrasmiehet syöksyvät
ohituskaistaosuudella vasemmalle kaistalle oluen ja konjakin maku sekä grillin
tuoksut mielessään, seurauksella, että kun kaista loppuu, on varsinaiselle ajoradalle tunkemassa bemaria, mersua,
audia, volvoa, seassa joku riisikippokin. Se aiheuttaa autojonon matelemista,
jopa pysähtelyjä. Sitä paitsi sellainen toiminta on uudistetulla osuudella, mihin
on rakennettu aita vastakkaisten ajoratojen välille ja ohituskaista oikeasti
loppuu aitaan, erittäin vaarallista! Eipä selviä huimailija törkeällä keltaisen viivoituksen
rikkomisella, vaan litistyy aidan ja ajonevojonon väliin. Rauha hänen
muistolleen, toivottavasti ei omaa kaistaansa ajaneille sattunut pahemmin. Summa
summarum: Onko järkee lähteä paahtamaan
ohi jonon, mikä ulottuu vähintään Lusista Mikkeliin? Jos kaikki köröttelisivät
rauhassa peräkkäin, saattaisi taival taittua 70-80 km:n keskinopeudella, ja
grillin saisi sytyttää, kossun korkata, tuntia-paria aiemmin.
Tulipahan
vuodateltua! Toivottavasti kuitenkin perille päästään onnekkaasti, menköön
vaikka iltaan, eiköhän sitä kuitenkin Uruguay-Englanti-matsia (22:00) ehdi
katsomaan. Ja jos ei, niin ei sitten.
Kylmällä
juhannussäällä on eittämättä myönteisiakin vaikutuksia. Sepalus auki
hukkuneiden määrä on viileän ilman osuessa osoittautunut vähäisemmäksi kuin
hellejussina. Toisaalta kuoliaaksi paleltuneiden joukko voi kasvaa. Myös
urheasti Avokkaaseen saapuvan Helmin vaara saada kyynpurema pienenee, jos
snaket hytisevät piiloissaan.
Niin tai näin,
juhannusta vietetään, lippukin lahouttaan ja maalittomuuttaan häpeilevään
salkoon nostetaan, saahan se siellä vähän normaalia kauemmin liehua. Ja kokolle
mennään, itikoille itseämme syötetään, kylmää kiroillaan, jälkihiilloksella
makkaroita paistetaan, jalkapallo unohdetaan; eläköön Suomen suvi!
Syttyy se, jos löpöllä...
...niin tohottajalla kuiteskii, tuumas Haneli!